Telefoonnummers
< Terug naar overzicht

Meedoen met de cliëntenraad levert veel op! (Artikel Rundgraver)

28-03-2011 Meedoen met de cliëntenraad levert veel op! (Artikel Rundgraver)

Meedoen met de Cliëntenraad levert veel op!

Wilt u meedenken en -praten over verbeteringen in Gezondheidscentrum Heikant? Sluit u dan aan bij de Cliëntenraad. Dat is niet alleen leuk en leerzaam, het levert ook heel wat op. De afgelopen tijd heeft de Cliëntenraad mooie resultaten geboekt!
 

De Cliëntenraad bestaat zes jaar en telt op dit moment vier enthousiaste leden: Ger van Os (voorzitter), Anita Teeuwen (secretaris), Sylvia van der Dennen en Wout van der Vlugt. Zij dragen graag hun steentje bij aan het zo ‘klantvriendelijk’ mogelijk maken van het gezondheidscentrum.
Het gaat daarbij om hele praktische zaken, maar ook om de manier waarop zorgverleners met hun patiënten omgaan.

Zaken veranderen

“Als patiënt kijk je heel anders tegen dingen aan dan de mensen die er dagelijks werken”, vertelt Sylvia. “Het valt je bijvoorbeeld op dat je nergens je jas op kunt hangen. Of je vindt het vreemd dat als je uit de wachtkamer wordt geroepen, de dokter meteen terug de gang in vliegt waardoor je nauwelijks tijd hebt om je jas en tas te pakken. Ik vind het leuk om mee helpen dat soort zaken te veranderen.”
Anita geeft aan dat meedoen in de Cliëntenraad ook heel leerzaam is. “Ik houd de ontwikkelingen in de zorg graag bij. Er gebeurt van alles, van bezuinigingen tot het elektronisch patiëntendossier en van huisartsenstakingen tot de marktwerking bij medicijnen. Als je in de Cliëntenraad zit, word je daar goed over geïnformeerd. Dat is echt interessant! Je raakt ook meer betrokken bij de mensen die in het gezondheidscentrum werken, want je leert ze op een andere manier kennen.”

Serieus genomen

De Cliëntenraad wordt regelmatig om advies gevraagd, zoals bij de verbouwing die nu plaatsvindt. Daar werd een mooi succesje geboekt, vertelt Anita. “Van verschillende kanten wisten we dat veel patiënten klachten hebben over de privacy bij de balie. In de verbouwingsplannen was daar aanvankelijk geen rekening mee gehouden. Toen wij daar nog eens op gehamerd hebben, zijn de tekeningen aangepast. De pui wordt nu een stuk naar voren gehaald, waardoor er meer ruimte rondom de balie komt.”
Sylvia beaamt dat de Cliëntenraad serieus wordt genomen. “Ook na het Klanttevredenheidsonderzoek dat het gezondheidscentrum vorig jaar onder patiënten heeft gehouden, zijn suggesties van onze kant overgenomen. Bijvoorbeeld om op de beeldkrant in de wachtkamer te melden welke dokter hoe lang uitloopt. En om assistentes naambordjes te geven, zodat je weet wie je tegenover je hebt. Dat maakt het allemaal wat persoonlijker.”

Leden gezocht!

Heeft u belangstelling voor de Cliëntenraad? Laat het weten via anitateeuwen@onsbrabantnet.nl. De raad vergadert maandelijks, bij voorkeur op woensdagmiddag. Daarnaast is er regelmatig contact met de algemeen manager van het gezondheidscentrum.
De Cliëntenraad is er niet voor individuele problemen. Algemene opmerkingen en tips kunt u doorgeven per mail of via de postbus in de wachtkamer.